Startupland

Grāmatas autors Mikels Svane ir Zendesk dibinātājs (viens no trijiem) un CEO. "Kas ir Zendesk?" tu man vaicāsi. Zendesk ir helpdesk (lietotāju atbalsta servisa) platforma, diezgan neapstrīdami savas nozares līderi, publiska kompānija ar akcijām Ņujorkas fondu biržā. Bieži Zendesk piesauc kā vienu no top piemēriem sākotnējam startup, kas izaudzis par ļoti veiksmīgu globālu kompāniju. Turklāt vēl - radīts Eiropā. Cik bieži par Zendesk nākas dzirdēt Latvijā? Aptuveni nekad, vismaz Delfi meklētājs uz šo atslēgas vārdu atrod precīzi nulli rezultātu.

Grāmata vēsta par to, kā trīs dāņu vīri vecumā nedaudz virs 30 nu jau diezgan tālajā 2007.gadā izlēma visus savus pūliņus veltīt, lai radītu jaunas paaudzes lietotāju atbalsta servisa risinājumu - tādu, kas būtu pieejams klientiem, kuru naudasmaki nav biezāki par (ielikt atbilstošu salīdzinājumu, man šobrīd nenāk prātā). Viņiem bija zināma pieredze uzņēmumu dibināšanā un aiziešanā pa skuju taku (piedzīvojot tā saukto "dot-com" burbuli - arī visai reti apcerēta pašmājās tēma). Skaidrs, ka arī Zendesk tapšanā viņi ne reizi vien staigāja pa plānu ledu un ne visu laiku viss rādījās izcili rožaini. Līdz ar to šī grāmata kaut kādā mērā ir kā padomdevējliteratūra jaunajiem uzņēmējiem. Un kaut kādā mērā nav.

Proti, katrs gadījums tomēr ir individuāls, un lai arī visiem startupiem ir gana daudz kopīgā, netrūkst arī atšķirīgā. Kas derēs vienam - nederēs citam. Cik ātri uzņēmumam ir jāpārceļas uz Silīcija ieleju? Kādām prasmēm/iemaņām jābūt sākotnējiem dibinātājiem? Kurā brīdī nepieciešams skaidrs biznesa plāns? Kā attīstīt uzņēmumu un vienlaikus nezaudēt ģimeni un draugus? Katram šis stāsts būs atšķirīgs, ieskaitot pat trīs Zendesk čaļus, kuru dzīves uzskati, cik var saprast no Svanes grāmatas, ne visos jautājumos jau no pirmās dienas bijuši identiski.

Grāmatas pluss ir tajā, ka atskatoties Svane sevi un "Zendesk" neattēlo kā nevainojamus gaismas pīlārus, kuri no uzņēmuma pirmās dienas ir skaidri zinājuši savu ceļu, nekad nav kļūdījušies un uz mērķi sasnieguši pa azimutu. Nē, gluži otrādi, grāmatā liels uzsvars ir uz to, kas viņiem neizdevās, kāpēc viņiem neizdevās, kādu zināšanu un izpratnes viņiem pietrūka un kāpēc tās bija jāpiesaista no malas. Šajā ziņā - vērtīga grāmata. Vienlaikus, protams, vērtīga tikai cilvēkiem, kurus vismaz kaut kādā mērā interesē startupi, Sanfrancisko šarms un vispār - Amerikāņu sapnis. Ja neizpildās kaut tāds kritērijs, ka tu vismaz zini, kas ir Zendesk, tad droši vien tev šī grāmata nebūs interesanta. Man tā interesanta bija, kaut vai pārklājošos investoru dēļ, kā nekā viens no grāmatā vairākkārt pieminētajiem personāžiem ir drusku tā kā redzēts. Vai es to izlasījis, jūtos kaut kā īpaši motivētāks nekā iepriekš un vai man būtu mainījies skatījums uz kādām lietām/parādībām? Diez vai, lai gan lasāmvielai nav ne vainas.
2015-07-25
8.0
comments powered by Disqus