Czech Republic

Dancing Lessons for the Advanced in Age

7
Bohumils Hrabals galvenokārt ir zināms kā "Closely Watched Trains" grāmatas autors, pēc kuras tapusī filma kaut kad (sešdesmitajos gados? precīzi neatceros) tika arī pie Oskara kā labākā filma neangļu valodā. Tāpat esmu redzējis vēl vienu pēc viņa grāmatas uzņemtu filmu - "Es apkalpoju Anglijas karali" un, šķiet, lasīju arī grāmatu.
2014-10-25 18:36:15
book, 1964

Kloktat dehet

6.5
Jahims Topols esot viens no populārākajiem mūsdienu čehu rakstniekiem. Nezinu, vai tas ir liels vai mazs sasniegums, jo man galīgi nav skaidrības par aktuālajiem čehu literatūras apjomiem. Taču, ja jau autors ir gana ievērojams, lai viņa grāmatas tulkotu angļu valodā (šī konkrētā - ar nosaukumu "Gargling with tar", skaidrs, ka tieši angliski šo grāmatu lasīju), tad jau vērā ņemams viņš noteikti ir.
2014-09-30 11:44:53
book, 2005

Jacques and his Master

8.0
Milana Kunderas luga "Žaks un viņa kungs" nav gluži Denī Didro romāna "Žaks fatālists" pārveidojums skatuves vajadzībām, bet gan drīzāk darbs, kas ir veltīts šim Didro romānam, tā vismaz apgalo pats Kundera un man nav pamata viņam neticēt.
2014-06-04 07:47:53
book, 1971

Přežít svůj život

8.5
Filmas ievadā tās režisors Jans Švankmajers atvainojas skatītājiem par to, ka tās uzņemšanas komandai bija beigusies nauda un viņiem nācās filmu uzņemt, izmantojot no papīra izgrieztas aktieru fotogrāfijas un tāpat arī vidi aizstāt ar fotogrāfijām, visu sasaistot kopā ar animāciju. Tāpat Švankmajers pavēsta, ka filma žanriski esot saucama par "psihoanalītisku komēdiju". Kāpēc psihoanalītisku? Tāpēc, ka viens no personāžiem ir psihoanalītiķis. Kas attiecas uz komēdiju, citēju pašu metru: "As for the comedy, I`m pretty sure you won`t find much to laugh at. Neither did we when we were shooting."
2011-12-14 16:47:22
film, 2010

Karamazovi

8.0
Petra Zelenkas filma "Karamazovi" man atļāva uzreiz vienā piegājienā nobliezt divus zaķus. Tss, protams, nav nekāds iespaidīgais zaķu skaits, salīdzinot ar to, cik zombiju vienā minūte nogalina filmā "Zombieland", un tomēr arī divi nav slikti. Proti, pirmkārt es noskatījos jaunāko Zelenkas filmu, un šī režisora darbi man kā likums iet pie sirds. Otrkārt, pie reizes es iepazinos ar Dostojevska "Brāļu Karamazovu" saturu. Jo tas man būtu jāatzīst, ka no šī izcilā krievu rakstnieka darbiem neesmu lasījis gandrīz neko un līdz ar to attiecībā uz Dostojevski mani viegli var atmaskot nezināšanā un izstādīt publiskam apsmieklam. Bet vismaz attiecībā uz brāļiem Karamazoviem es tagad esmu izglītots vairāk līdz šim (proti, man šis romāns acoiējās tikai ar "Kraujiet apelsīnus mucās. Brāļi Karamazovi" no "Zelta teļa").
2009-12-26 09:22:38
film, 2008

Vratne Lahve

8.5
Pēc lieliskā "Koļas" nolēmu iepazīties ar Jana Sverāka daiļradi labāk un tālab noskatījos viņa jaunāko filmu "Vratne lahve" (angliskais nosaukums "Empties" - latviski laikam būtu "Taras pieņemšana"). Tajā Sveraks seko jau iepriekš par veiksmīgu atzītai un labi pārbaudītai receptei - atkal filmas scenārija autors un galvenās lomas atveidotājs ir Jana tēvs Zdeneks, atkal Zdeneks Sveraks atveido ļoti tipisku čehu personāžu ar noslieci uz ārpuslaulības sakariem, un arī filmas morāle patiesībā ir diezgan līdzīga tai, ko deva "Koļa".
2009-04-07 12:11:22
film, 2007

Kolja

8.0
Ja godīgi, man nav īstas skaidrības, kā tas sanāca, ka tāds čehu kino (un ne tikai kino) cienītājs kā es līdz šim nebiju redzējis "Koļu" - vienu no tikai trīm Čehijas (un Čehoslovākijas) filmām, kas saņēmušas Oskaru kā gada labākā filma svešvalodā. Faktiski plāna skatīties tieši šo filmu man arī šoreiz nebija, taču caurskatot S. datoru, izrādījās, ka tā ir vienīgā tur atrodamā filma, kura atbilda virknei kritēriju:
2009-03-27 17:52:36
film, 1996

I Served the King of England

7.0
Šo filmu es gaidīju ar nepacietību, kā jau to varētu gaidīt no tāda čehu kultūras fanātiķa kā manis. Bohumils Hrabals (grāmatas, pēc kuras uzņemta šī filma, autors), protams, nav gluži Milans Kundera, taču viņš tomēr ir viens no ievērojamākajiem čehu rakstniekiem. Arī Menzels varbūt nav gluži Milošs Formans, bet viens no ievērojamākajiem čehu režisoriem viņš ir. Un "Ostre sledovane vlaky" - Menzela filma pēc Hrabala romāna pie Oskara kā labākā filma svešvalodā tika pavisam senos laikos, turklāt tā bija tiešām laba filma, vismaz man tā šādā veidā palikusi atmiņā.
2008-10-20 23:19:23
film, 2006

Up and Down

7.0
Tiem, kas mani pazīst, droši vien mana tāda kā apsēstība ar čehu filmām nevarētu būt noslēpums. Un "Horem pádem" ir tieši viena no čehu filmām. 2005.gadā čehi to nominēja Oskaram, bet fināla balsojumā filma neiekļuva.
2007-11-30 11:14:33
film, 2004

Immortality

9.0
Ja tu esi no tiem cilvēkiem, kas seko manam faktoīdam kopš tā pirmsākumiem, tu varētu būt ievērojis vairākas lietas:
2007-06-03 00:00:00
book, 1990

Septej

7.0
Tā, nu man ir jātzīstas. Labi, varbūt tas nav gluži grēks, bet tas ir mazliet nožēlojami. Es noskatījos šo filmu, bet neko daudz no tās nesapratu. Iespējams, tādēļ, ka es tomēr ne vella no čehu valodas nezinu un skatīties šajā valodā filmas bez subtitriem ir pavisam mulķīgi. Iespējams tādēl, ka arī DIVX kvalitāte bija vairāk nekā pieticīga - cik saprotu, filma tikusi ierakstīta no televizora un televīzijā, kā zināms, attēla kvalitāte nav pati pasaulē labākā, drīzāk otrādi. Ko es šajā filmā redzēju? Beibi, kas stopo lauku ceļa malā, mašīnā paņem kaut kāds tips, kas visu laiku zviedz un mētā kruto (bišķi atgādināja vienu manu kolēģi). Pēc tam vinš beibi aizved uz kaut kādu bāru, kur šo iepazīstina ar citu džeku, kuram ar to uzreiz izveidojas labāks kontakts. Vēl tur bija kaut kādi dīvaini geji, par kuriem es neko daudz nesapratu, vispār filma pamatā bija par attiecību problēmām, bet kas īsti ir tie cilvēki, kas par attiecībām. Novērtēšu uz septītnieku, tāpēc ka nesapratu. Viens tips mēģināja uztaisīt pašnāvību, nolecot no jumta, bet ugunsdzēsēji viņu nocēla.
2007-02-09 00:00:00
film, 1996

Identity

8.5
(valoda: krievu). Otrajā Kunderas romānā, kuru izlasīju sava brauciena uz Ženēvu laikā, čehu autors pievēršas cilvēku īstenuma un samākslotības tēmai. Tā centrā ir pāris - viņš un viņa (paskaidrojums seksuālo minoritāšu jautājumu ekspertiem), kuru attiecības virzās lieliski līdz kādai mazai nejaušībai: viņa, lai neskaidrotu viņam, kādas domas viņu satrauc (patiesībā - nekādas īpašās), pasaka, ka vīrieši uz viņu uz ielas vairs neatskatās un ka viņa par to ir apbēdināta. Viņš, lai sievietei darītu dzīvi vieglāku, nosūta viņai anonīmu vēstuli kā "stalkeris", kas viņu izseko. Viņa sāk mēģināt noskaidrot, kas šis viņas izsekotājs varētu būt, un sākumā šis pavērsiens viņu attiecībām pat nāk par labu - viņa sava anonīmā apbrīnotāja iespaidā (un ietekmējoties no viņa vēstulēm) sāk vairāk pievērst uzmanību savai ārienei, jūtas atbrīvotāka utt. Taču problēmas rodas brīdī, kad viņa saprot, ka anonīmais autors ir viņas pašas draugs. Proti, viņa padomā, ka tas ir kaut kāds viņa dīvains plāns (viņš ir diezgan greizsirdīgs), lai pārliecinātos, ka viņa teorētiski būtu gatava savu draugu krāpt. Un tad viņa par to kļūst dusmīga, bet, protams, neatklāj viņam, ka viņa zina. Tikām viņš pamazām patiešām sāk nesaprast savu draudzeni un sāk just greizsirdību pret iedomāto sekotāju, kurš gan ir viņš pats. Viņš mēģina šo sekotāju likvidēt, nosūtot vēstuli, ka viņam darba dēļ uz ilgāku laiku jāaizbrauc uz Londonu, bet viņa, savukārt, paziņo draugam, ka viņai esot jādodas uz Londonu, turklāt tā, ka viņš saprot, ka viņa zina, ka tas tips nemaz neeksistē (vispār - diezgan frīkaini). Jebkurā gadījumā viss noiet tik tālu, ka viņa ir spiesta iesaistīties Londonā kaut kādās trakās orģijās, bet beidzas viss ar to, ka viņa pamostas viņa apskāvienos. Nav tikai skaidrs, kurā brīdī viņa ir aizmigusi - kaut kur tuvu sākumam vai, gluži otrādi, tuvu beigām. Jebkurā gadījumā romāns ir ļoti kompakts, vienkāršs un vienlaicīgi arī ļoti baudāms. Kundera tomēr ir viens no maniem iecienītākajiem rakstniekiem un, šķiet, šādu savu reputāciju viņš nezaudēs.
2007-01-30 00:00:00
book, 1998

Slowness

8.0
Lidojums no Rīgas uz Ženēvu man pagāja Milana Kunderas zīmē - līdzi paņēmu grāmatu ar diviem viņa franču valodā sarakstītiem romāniem - "Nesteidzība" un "Identitāte". Tātad sākam ar "Nesteidzību". Lai gan man patiesībā labāk patīk lasīt steidzīgi, šoreiz laika manā rīcībā bija daudz, tāpēc es centos grāmatu izbaudīt, cik vien varēju. Tā, kā jau tas Kunderam ir raksturīgi, sapin sevī kopā veselu kaudzi dažādu sižetu, no kuriem viens ir saistīts arī ar Čehoslovākijas cīņu par brīvību un 1968. gada notikumiem. Tomēr būtiskākā grāmatas tēze neapšaubāmi ir sekojoša: nesteidzība rullē! ātrums smird! Jau grāmatas sākumā, kurā pats autors ar sievu it kā brauc mašīnā, viņš pievēršas tam, ka ātrums nogalina laiku un ka līdz ar to cilvēce ir ļoti daudz zaudējusi. Romāna darbība paralēli notiek divos laikmetos - 18. un 20. gadsimtā. 18. gadsimtā Kundera apraksta kādu it kā autentisku tā laikmeta noveli (par ko gan neesmu pārliecināts, ka šāda novele patiešām eksistē), kurā kāds jauns vīrietis kļūst par savdabīgu instrumentu viltīgas sievietes rokās: viņa to izmanto kā māņus mīļāko, lai novērstu vīra uzmanību no īstā mīļākā. Otra sižeta daļa norisinās mūsdienās tajā pašā pilī, kur pirmā, tikai šoreiz varonis ir intelektuāls vīrietis, kas mēģina satriekt sabiedrības morāles, bet kas reāli satriec tikai sevi pašu ar savu "nestāvošo" locekli un ir spiests skandalozu publisku seksu pārvērst nožēlojamā imitācijā - šādā veidā Kundera parāda, ka sensualitāte mūsdienās ir tikai izlikšanās par šo pašu lietu. Vēl te iesaistās kāds čehoslovāku kukaiņu pētnieks, kas patiesībā nejaušības dēļ bija kļuvis par padomju nežēlastības upuri, bet pats sevi ir pārvērtis par apzinātu upuri un jūtas pārāks par visiem saviem kolēģiem, bet vienīgais reālais pārākums, ko viņam izdodas sevī atrast ir stroikās "uzkačātie" muskuļi. Vēl viena romānā pamatīgi apcilāta tēma ir tā sauktie "dejotāji" - cilvēki, kas alkst pēc sabiedrības uzmanības, lai gan patiesībā nekā tāda viņiem, ko piedāvāt nav. Kā arī romāna sākumā skaidro Kundera, čehu karalis Vaclavs (viens no ievērojamākajiem) savulaik labprāt pārģērbās par bomzi, lai varētu krogā pasēdēt ar vienkāršajiem cilvēkiem un novērtēt tautas noskaņojumu, bet mūsdienās princis Čārlzs, kam patiesībā nav nekādas varas, pat pazemes bunkuros nespēj paslēpties no fotoobjektīvu uzmācīgajām acīm un līdz ar to slava ir pilnībā mainījusi savu lomu. Romānā tiek aprakstīts divu arhetipisku šādu "dejotāju" pāris - Bērks un vēl kaut kāds. Vispirms viņi sarīko publiskas pusdienas kopā ar AIDS slimniekiem - homoseksuāļiem, lai parādītu savus liberālos uzskatus. Tur tas otrs (ne Bērks) iedomājas sabučoties ar vienu no gejiem, bet Bērks saprot, ka viņam atkārtot šo žestu būtu nožēlojami, tādēļ viņš aizbrauc uz Āfriku un nofotografējas ar badā mirstošu meitenīti. Un tā viņi viens ar otru sacenšas, lai gan patiesībā nekā tāda ievērojama ne vienā, ne otrā no dejotājiem nav. Un Vensāns - romāna varonis, virtuālā seksa dalībnieks, īstenībā arī savā būtībā ir tikai vēl viens dejotājs, kurš nekādi nespēj atturēties no iespējas paspīdēt, tikai ne visai veiksmīgi lielākoties. Un kopumā var secināt, ka Kundera mūsdienas uzskata par ātruma un "dejotāju" laikmetu un nezinu, kālab lai es viņam nepiekristu.
2007-01-30 00:00:00
book, 1993

Sileni

8.5
"Trakie" bija viena no tām filmām, kuru lejupielādei es veltīju daudz laika. Patiesībā tik bieži tas nenotiek, ka es esmu gatavs vairākas dienas (vai pat nedēļas) gaidīt uz filmu. Mūsdienu lielo ātrumu laikmetā šāda ilga filmas gaidīšana ne tuvu vairs nav norma, pat man, taču Jana Svankmajera dēļ esmu gatavs arī uz izņēmumiem. Vienīgā viņa filmu vaina ir tāda, ka man tās neizbēgami nākas skatīties vienam - atrast kādu, kas gribētu ar mani kopā skatīties uz rāpojošām pa zemi mēlēm, ir pagrūti. Turklāt, lai gan Svankmajers pats filmas ievadā pastāsta, ka šī filma būs tāds pats mēsls kā visas citas šausmu filmas, vecais čehs, protams, blēdās. Filmā viņš mēģinājies apvienot marķīza de Sada perversijas ar Edgara Alana Po baisajiem stāstiem un jāatzīst, ka tas viņam izdevies visai atzīstami. Galvenais varonis - Žans Berlo cieš no mēnessērdzības - naktīs viņam rādās murgi, ka ieradušies sanitāri no trakonama, lai viņu savākt, kā rezultātā Žanam raksturīgs izdemolēt visu istabu. Kāds dīvains Marķīzs ņemas viņam palīdzēt. Pats Marķīzs gan ir visai aizdomīgs - viņš nēsā parūku un braukā karietē, kamēr citi cilvēki labprātāk pārvietojas ar autobusu (jo darbība vismaz kaut kādā mērā notiek mūsdienās). Šis Marķīzs savā pilī organizē šausmīgas Dievu zaimojošas orģijas, kas Žanam liek vai trakam palikt. Un vēl trakāks viņš paliek, kad Marķīzs viņu nogādā trakonamā, kura vadītājs ir tips, kas ir vismaz tikpat ekscentrisks kā Marķīzs pats. Un tad Žanam viņa iecerētā meitene atklāj, ka trakonamā darās baisas lietas - Marķīzs un tā vadītājs doktors Mūrlops patiesībā ir izbēguši trakie, kas sagūstījuši īsto slimnīcas vadību un to Žanam ir jāatbrīvo. Viss jau būtu labi, ja neizrādītos, ka trakie ir mazāk traki nekā normālie ārsti, kas izmanto kaut kādas brutālas ķermeņa vājināšanas metodes (piemēram, izrauj mēles vai izdur acis, lai vājinātu miesu un vienlaicīgi stiprinātu prātu). Kopumā - ļoti baisa filma. Man patīk!
2006-09-04 00:00:00
film, 2005

Príbehy obycejného sílenství

9.0
Atkal formāli man būtu jāraksta angliski, jo titri filmai bija latviešu valodā, bet man negribas, ka kāds no aptuveni 4 maniem vairāk vai mazāk regulārajiem lasītājiem šim ierakstam paiet garām tikai tādēļ, ka tas ir angļu mēlē.
2006-08-17 00:00:00
film, 2005

Lekce Faust

7.5
Recenziju rakstīju Delfiem, to arī šeit zemāk iepostēšu. Atsevišķi no recenzijas varētu piebilst, ka šī filma man "idejā" patīk vairāk nekā praksē, jo īpaši interesanti to skatīties nav, lai arī es atzīstu, ka Švankmajers ir patiešām visnotaļ ģeniāls kino mākslinieks (ar uzsvaru uz mākslinieks).
2005-04-04 00:00:00
film, 1994

Restauration of a Dinner

9.0
I never heard who this Grosek character was before I bought this book and I still don`t know too much about him. But there`s one thing I sure about - and it`s that "Restauration of a Dinner" is one of the best books I`ve read in quite a long time. What genre is it? Basically it`s over-the-top comedy, full of things that`s bound to make you laugh even if you`re a snobby and arrogant punk like me. There`s a detective somewhere inside it - about the weird death of Mr. Shkreta in Janka`s bath. Then there`s the mysterious writer Jiri Heller who apparantly doesn`t exist. Or does he? Then there`s Irena. Then there`s the writer himself. There are descriptions of different lands and cultures, lots of episodes that don`t have nothing in common. Until the ending you don`t know how anything relates to anything else, but in the end the picture is quite clear. And the mystery is so comical, that I don`t even know how to write about it. It`s prime genius, man, and you don`t have to be a genius to understand that. If you don`t appreciate this, you`re no friend of mine. If you don`t care - that`s ok with me. But if you`re lonely, if you have a depression - Mr. Grosek has the right cure for you, mate.
2005-01-18 00:00:00
book, 2003

Ignorance

8.5
I have always been a fan of Mr. Kundera, and his latest work didn`t dissapoint me even as much as a tiny, tiny little... thing. And it surely doesn`t mean that my expectations were low. Irene is a woman in her fourties that lives in France but now has a chance to return to her homeland of Prague since the iron curtain has fallen. She doesn`t really want to, but other people tell her - she must. There she meets Joseph - another man from the exile whom she once met when they were very young. Still this book isn`t that much about the main characters. It`s about the homecoming and its painfulness and senselesness. Kundera`s hero are somewhat similar to Odysseus who was abroad for 20 years and came back to people that didn`t bother to notice that he had changed. The book is about our memories and how they betray us. How we remember very little, and each our own, and how nobody really knows anyone at all. It`s very sad, it`s a book by an old man who has very much knowledge, a bit of humour but very little hope for this world. Read it if you can. And if you can`t read - don`t read it.
2004-12-18 00:00:00
book, 2000

Testaments Betrayed

8.0
I don`t usually like reading essays. I`m not an intellectual person to that level, but for Milan Kundera I can make an exception. In this work he discusses the problems of misunderstanding that various geniuses have faced. The central person among those geniuses is Franz Kafka, who asked his best friend to burn his all works after his death but not only Kafkas unfinished novels were published, which is a good thing, but also every word he had ever written without even thinking that it could be of some value as a finished piece. But Kafka isn`t the only hero of this essay, there`s a Czech composes Janachek who wrote operas in prose and whos works were usually edited at the perfrormances, there`s Hemminguay who is put into cliches by various critiques, there`s Stravinsky who recorded most of his works himself being the conductor fearing that otherwise his legacy would have been made fun of. It`s a subject that Kundera has already discussed in his literary works - for example in the novel "Immortality" and in the story "Old decedents must give their place to new decedents". What I got from the book was the interest for Kafkas other two novels apart from "The process" which are discussed quite throughout in this essay, and for the already mentioned Janachek. And if anybody shall say that it means nothing he doesn`t know what he`s saying.
2004-08-07 00:00:00
book, 1992

Year of the Devil

8.5
Czech films are my passion, and I never meant to miss the latest film of Peter Zelenka on the big screen. Mr. Zelenka was until that day known to me as the scriptwriter for "Samotari" - one of my all time favourite movies. Intriguing plot, visual enjoyment - you got it. But "Rok dabla" is a completely different movie. It starts off quite slow as a filmmaker from Holland ends up in a hospital for alcoholics in the Czech Rep., and meets there the popular Czech singer-songwriter Jarek Nohavica. Later on Nohavica manages to come off over his sickness, but because of his best friend K.Plihal he joins a folk band that usually plays weddings and funerals and tours with that band "Cechomor" the country. Rock music - it`s what you get, but not only that. There`s the problem of alcohol, of belief in God, of happiness, of understanding thy neighbor etc., etc. What`s especially interesting is the fact that everybody in this film plays himself, incluing Jaz Coleman - the former leader of the punk-metal-satanic band "Killing Joke". But it isn`t a documentary, never mind how strange it would sound. It`s something like real people ar put into strange situations, where they encounter a world where normal things don`t happen very often. Cross-dressing, people exploding into little pieces, satanic rituals - it`s only the top of the iceberg what`s beneath it is what counts.
2004-09-19 00:00:00
film, 2002

Spiklenci Slasti

7.5
One of the latest works of Jan Svankmajer. This film here althogh seems to be in czech is understandable for everybody - because it features absolutely no dialogue (and no monologue, either). It`s about six people with a bit strange forms of fetishism - one man with a chicken suit, another one who`s in love with a news girl from TV and uses her for his sexual fantasies, the third man (who is the husband of the news girl) specialises in erotic brushes; a woman who works at the post makes balls from bread; a second woman (who lives next to the first man) is a sadistic person, while the news girl has fun with them fishes. Overall it`s a bit crazy. And therefore I like it. The ending is also nice.
2004-05-10 00:00:00
film, 1996

Otesanek

8.0
Jan Svankmajer`s latest flick tells me a fairytale about a man who because of not being able to have children of his own gives to his wife a childlike treeroot, she madly starts to love. What makes a problem is the `childs` turning alive and eventually becoming quite a big eater. Other characters in the film are Alzbetka and her parents who live next to Bozenka and Karel (and their Otesanek). Alzbetka wants to protect Otesanek but it ain`t that easy for she is aware of an old woman growing cabbages that according to the fairytale shoud kill Otesanek. Some parts of the film are quite scary although many elements have already appeared in Svankmajer`s previouds works. What`s nice is the scene where Alzbetka is peeking through Karel`s door and the old pedophile of the house comes by and as she sees him Alzbetka says to him: "Stop now or you`ll have another heart attack!" Interesting idea, interesting realisation and what says the most is the fact that I was able to watch it until something like 2AM which I`m rarely capable of.
2004-06-12 00:00:00
film, 2000