You Want It Darker

Kaut kā pēdējos gados dažādi rokmūzikas lielākie dinozauri priecē ar izcili kvalitatīviem albumiem, pat grūti saprast, kas tieši tam kļuvis par iemeslu, bet itin daudziem no viņiem izdodas apliecināt, ka vecums nav šķērslis teicamas mūzikas radīšanai, un jaunākais Koena ieraksts šajā ziņā noteikti nav izņēmums.

Pat līdzās citiem leģendāriem izpildītājiem Koens ir stipri pavecs, līdz ar to nav pārsteidzoši, ka nesen 82. dzimšanas dienu nosvinējušais kanādiešu dziesminieks savā 14. studijas ierakstā diezgan daudz pievēršas mirstības un mūžības tēmai, kas visspilgtāk izpaužas ieraksta titulkompozīcijā "You Want It Darker", kurā piedalās arī sinagogas koris un kurā Koens Radītājam apgalvo, ka "viņš ir gatavs". Protams, tas neliedza neilgi pēc ieraksta izdošanas Koenam publiski paziņot, ka viņš plāno dzīvot līdz 120 gadu vecumam un ka viņam vispār nevajagot ticēt, bet tas nu ir fakts, ka ar "You Want It Darker" Koens nerod tādu pozitīvu noti, kāda bija viņa iepriekšējā ievērojamākajā reliģiskās tēmas dziesmā "Hallelujah". To pašu tēmu Koens turpina arī "Treaty", kur viņš atzīst, ka nespēj noslēgt līgumu starp Dieva un savu mīlestību (tiesa, tur ir grūti saprast, vai šo vienošanos viņš grib slēgt ar krietiešu vai jūdu Dievu, kas gan laikam nav īsti nozīmīgi). Vispār ieraksta centrālā tēma droši vien ir atlaišana, atbrīvošanās, sagatavošanās pārejai pār lielo slieksni - tā "On the Level", "Leaving the Table" un "Traveling Light" ir dziesmas par atvadīšanos no fiziskās mīlestības. Tiesa, "If I Didn't Have Your Love" tomēr apgalvo, ka mīlestība Koenam joprojām ir nepieciešama, lai gan tikpat labi tā mīlestība var nākt no Dieva, ar kuru Koenam gan nav izdevies noslēgt līgumu. "It Seemed The Better Way" atkal jau pāriet tiešā veidā reliģijas apcirkņos un, iespējams, par nespēju noslēgt to pašu līgumu. Un noslēdzošā (ja neskaita stīgu variāciju par "Treaty") kompozīcija atkal jau ir dziesma par atvadām un aiziešanu. Faktiski šis ieraksts teicami iederās triloģijā kopā ar Bovija "Blackstar" un Igija Popa "Post Pop Depression", protams, katram no mūziķiem saglabājot savas mūzikas vīzijas specifiku.

Koens vairāk kā 80 gadu vecumā, protams, nesāk eksperimentēt ar kaut ko tādu, kas viņam iepriekš nav bijis raksturīgs - skaidrs, ka te joprojām ir dzirdams tas pats drīzāk runājošais nekā dziedošais vokāls, tas pats uzsvars uz sieviešu bekvokālu, tās pašas dažādās pasaules mūzikas ietekmes, un - ļoti labi ieturēts stils. Pat savos apšaubāmākajos ierakstos Koens izvairījās no absolūtām stila katastrofām un par laimi viņam šobrīd nav nekādas nepieciešamības sadarboties ar popsīgiem producentiem, iedziedāt duetu ar Dreiku vai Nikiju Mināžu, tā vietā viņš pievēršas tam, kas viņam padodas vislabāk jau kopš sešdesmito gadu beigām - dziedāt par bībeliskām tēmām. Producenta funkcijas šajā ierakstā veic uz pats Leonards, viņa dēls Ādams Koens un Patriks Leonards, kas piepalīdzēja Koenam arī viņa divos iepriekšējos ierakstos.

Protams, ievērojot to, cik minimāli es sekoju mūsdienu mūzikas aktualitātēm, būtu bezatbildīgi ņemt un "You Want It Darker" par vienu no labākajiem 2016.gada albumiem, bet nenoliedzami man tas ir viens no šī gada būtiskākajiem muzikālajiem piedzīvojumiem.
2016-11-01
8.5
comments powered by Disqus