Par transportlīdzekļu nodevu

2009-12-01

Tātad motociklisti savu panāca - viņiem nodeva tiek palielināta mazāk drakoniski, autovadītājiem - vairāk. Man personīgi šī situācija ne pārāk patīk, jo šaubu nav, ka vismaz noteikumu neievērotāju motobraucēju vidū ir vairāk nekā autovadītāju aprindās. Intereses pēc jautājums - vasaras sezonas laikā, braucot ar mašīnu, kas ir novērojams biežāk:
a) tu apdzen motociklistu
b) motociklists apdzen tevi
Taču gribēju mazliet parunāt par ko citu. Proti, par nodevas paaugstināšanas pamatojumu un apstākļiem. Es, protams, saprotu, ka budžetam ir nepieciešams atrast papildu naudu un ka labākais veids, kā pie naudas tikt, ir palielināt nodokļus. Bet jautājums ir - vai tas vispār ir likumīgi?
DELFI raksta, ka:

Paredzēts, ka, iekasējot transportlīdzekļa nodevas, nākamā gada budžetā valsts iegūs 45 miljonus, kas ir par 18,86 miljoniem latu vairāk nekā pērn.
Kopumā nodevas palielināšana ir tikai viens no veidiem, kā valsts veic iepriekš plānoto budžeta konsolidāciju par 500 miljoniem latu.

Kas man te nešķiet īsti pareizi? Ieskatāmies likumā Par transportlīdzekļu ikgadējo nodevu:

2.pants. Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas mērķis
Transportlīdzekļu ikgadējās nodevas (turpmāk — nodeva) mērķis ir veidot valsts autoceļu un pašvaldību ceļu un ielu uzturēšanas finansiālo pamatu.

Tātad atbilstoši šim likumam palielinātajai nodevai vajadzētu nozīmēt ievērojamu līdzekļu pieplūdu autoceļu uzlabojumiem, vai ne tā? Un nevis papildu ieņēmumus valsts budžetā? Taču pieejamā informācija par nodevas palielināšanu nebūt neliek domāt, ka lielāka nodeva mums nozīmēs labākus ceļus, drīzāk otrādi.
Protams, es nojaušu, ka manis minētā problēma tiks novērsta, izmainot transportlīdzekļu nodevas mērķi, lai gan īsti nevaru iedomāties, kāds varētu būt formulējums. Auto un moto transporta pasludināšana par luksusa preci? Atsaukšanās uz kaut kādām ES Direktīvām?
Kopumā situācija ar šo nodevu labi raksturo to, kas man nepatīk mūsu valsts nodokļu politikas jaunumos: proti - palielinot maksājumus, pretī netiek piedāvāts labāks serviss (bieži - sliktāks) un vienīgais pamatojums jauniem nodokļiem ir "tā mēs varēsim iegūt vairāk naudas". Atbilstoši šādai loģikai tikpat labi varētu transporta novedu palielināt visiem līdz 200 latiem, sarēķināt, ka tādējādi valsts iegūs par 120 miljoniem latu vairāk un līksmot tālāk.
Es, protams, nenomiršu no tā, ka būs tie papildu 24 lati jāmaksā (ja nu kas - mani interesē, cik procentuāli daudz ir auto ar pilnu masu zem 1500kg), bet man tomēr diezgan svarīgi ir saprast - par ko tieši es maksāju. Un auto nodevas gadījumā man patiktu apziņa, ka maksāju par labākiem ceļiem un nevis par to, ka valsts pārņēma "Parex" banku...