Bet "Watchmen" skaitās piederīgi pilnīgi citai operai. Protams, es neesmu lasījis šai filmai pamatā esošo grafisko romānu - un kā gan es varētu, ja neesmu lasījis vienu komiksu? Bet lasīts ir tas, ka te gan ir darīšana ar mākslu. Lai tā būtu.
Ja jau māksla, tad par pareizāku atzinu skatīties filmas garo - režisora - versiju, nevis to, kas tika rādīta kinoteātros. Vai īsā versija ir labāka vai sliktāka, neredzējis, protams, nepateikšu, bet garā man patiešām patika.
Varētu teikt, ka "Watchmen" = "Blade Runner" + "Sin City" + "The Dark Knight". Cik precīzs ir šāds apgalvojums, nezinu, bet šādas asociācijas man radās. Pasaule, kurā mīt filmas varoņi, katrā ziņā ir ļoti līdzīga visām trim minētajām, ar to vien piebildi, ka tās darbība risinās pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu sākumā. Kādreiz pilsētā ir darbojusies grupiņa maskās tērptu policistu (kas pārņēmuši līdzīgu stratēģiju no bandītiem), bet tad viņi tika ar likumu aizliegti, daži nogājuši pagrīdē, kamēr citi - pilnībā mainījušies. Filma sākas ar to, ka viens no viņiem - tā sauktais Komiķis - tiek brutāli nogalināts. Un vienam citam rodas versija, ka ir sākusies tā saukto supervaroņu medību sezona. Jāpiezīmē gan, ka vairumam no viņu nekādu īstu superspēju nav - proti, viņi visi ir drīzāk līdzīgi Betmenam nekā Spaidermenam. Vienīgais izņēmums ir Doktors Manhetens - kurš ir ne gluži fiziska būtne un kas man visvairāk atgādina Robertu Rumfordu no Vonnegūta "Titāna sirēnām" - varonis, kas redz pāri laikam un kurš nav piesaistīts vietai un telpai.
Lai arī ši ir supervaroņu filma, vienlaikus tā tāda nav. Jo tā ir savādāka. Ne tikai savādākā kā visādas filmas par Halku un tamlīdzīgiem personāžiem, bet arī savādāka nekā jau minētais "The Dark Knight". Savādāka ir tās pieeja stāsta pasniegšanai, savādāka ir tās morāle un tas vērtības. Savādāks ir kaut vai tas, cik tieša un grafiska šeit ir vardarbība. Un droši vien tāpēc man šī filma patika un to esmu gatavs pieņemt par argumentu hipotēzei, ka supervaroņu filmas var būt māksla.