Galda spēļu apskats: Islandes zivju spēles

2016-09-05

Esam tikuši pie sava Islandes zivju spēļu komplekta. Nevaru pagaidām apgalvot, ka mēs būtu šīs spēles pilnībā atkoduši un noskaidrojuši tām uzvarošo stratēģiju, taču zināmu ieskatu spēļu principos varu sniegt un, iespējams, arī tevi, dārgo lasītāj, pievērst to spēlēšanai.
IMG_20160905_155139

Spēle Sešpadsmit


Šī ir vienkāršākā no Islandes zivju spēlēm, labi piemērota spēlēšanai ceļā - pārgājienos pa dzelzceļa uzbērumiem, braucot ar auto vai arī maršrutā starp skaidru galvu un reibumu. Uz spēles iepakojuma nav norādīts minimālais spēlētāju vecums, bet es to vērtētu kā 6+ spēli. Minimālais dalībnieku skaits: 1. Maksimālais dalībnieku skaits: 16. Proti, spēlētāju skaita spektrs ir ļoti plašs, kas nozīmē, ka spēli "Sešpadsmit" tu vari izbaudīt gan cēlā vientulībā, gan plašā draugu lokā.

Sagatavošanās spēlei
Spēlēšanai būs nepieciešami astoņi spēles čipi (monētas): 2x 1Kr, 2x 5Kr, 2x 10Kr, 2x 100Kr. Gadījumā, ja tavā rīcībā ir pilnais spēles "Krabis" komplekts, spēlei "Sešpadsmit" no tā izņem ārā vienu 10Kr monētu un vienu 50Kr monētu. Rūpīgi pārbaudi, ka monētas nav viltotas un ka 1Kr monētas vietā nav gadījies Latvijas lats. Lai arī uz lata un 1 kronas monētas attēlotās zivis ir ārēji līdzīgas, latu izmantošana Islandes zivju spēlēs ir kategoriski aizliegta, jo uz lata monētas nav attēlota Islandes zivs. Kad esi pārliecinājies, ka spēles komplekts ir pareizs, spēles vadītājs (priekšnosacījums - cilvēks ar brīvām rokām) paņem plaukstās spēles komplektu un sāk kratīt monētas.

Spēles gaita
Kamēr spēles vadītājs krata monētas, tās dalībnieki (vadītāju ieskaitot) katrs nosauc skaitli robežās starp 0 un 16 (vērtības atkārtoties nedrīkst). Tad kāds no dalībniekiem saka Stop, un vadītājs pārtrauc monētu kratīšanu. Atkarībā no spēles norises vietas, monētas tiek atklātas uz galda, spēlētāja plaukstā, uz bāra letes vai uz piknika dēļa.

Punktu skaitīšana
Tiek skaitītas uz monētām (to augšpusē) redzamās zivis. Ja monēta izkritusi ar to pusi uz augšu, kur zivju nav, tad zivis skaitītas uz tās netiek. Ja zivis ir augšpusē, tad skaitīšana notiek gan. Maksimālais zivju skaits ir 16, bet minimālais - nulle. Spēlētājs, kurš precīzi nosaucis zivju skaitu, uzvar. Ja šāda spēlētāja nav, raundā uzvarētājs noskaidrots netiek. Atkarībā no izvēlētā formāta, nākamajā izspēlē vai nu uzvarētājs saņem vienu punktu vai arī neizšķirtie rezultāti summējas Jack Pot veidā un likmes pieaug. Spēli spēlē tik ilgi, kamēr kāds dalībnieks sakrājis sešpadsmit punktus vai arī kamēr dalībniekiem apnīk.

Spēle Krabis


"Krabis" ir daudz sarežģītāka spēle kā "Sešpadsmit". Kaut vai tāpēc vien, ka tai nepieciešams plašāks monētu komplekts - līdzās spēlē "Sešpadsmit" izmantotajām monētām nepieciešama vēl vien 10 kronu monēta un viena 50 kronu monēta. Šādā veidā maksimālais par zivīm savācamo punktu skaits ir 20. Taču galvenā īpatnība šajā spēlē ir uz 50 kronu monētas attēlotais krabis. Spēles dalībnieku skaits nav ierobežots - "Krabi" var spēlēt arī vairāk kā 16 cilvēku grupā. Tiesa, salīdzinoši ar spēli "Sešpadsmit", tā ir sliktāk piemērota spēlēšanai vienatnē. Izņemot gadījums, ja vienīgajam dalībniekam raksturīga personības dalīšanās. Spēle "Krabis" radīta Reikjavikā, un pirmais dokumentētais tās uzvarētājs ir Raitis Bārbals, kas līdz ar to arī ir uzskatāms par pirmo Pasaules čempionu "Krabja" izspēlē.

Sagatavošanās spēlēi
Kā jau augstāk teikts, jāsagatavo 10 monētu komplekts. Tāpat šai spēlei būs nepieciešama papīra lapa un rakstāmpiederums rezultātu fiksēšanai. Alternatīvs variants ir izmantot Android aplikāciju "Krabis helper" (gadījumā, ja tāda tiks izstrādāta).

Spēles gaita
(Oficiālo noteikumu atstāstījums): Katrs dalībnieks krata monētas saujā vismaz 4 sekundes un tad met uz galda un skaita, cik zivis ir uzkritušas. Iegūto summu atņem no 101 punkta (līdzīgi kā šautriņās 501). Ja izkrīt krabis, tad tas dod klāt sekojošus punktus: +1; +2; +3; -3; -2; -1. Pēc dalībnieka izvēles uzvar tas, kurš pirmais tiek līdz 0 precīzi. Gadījumā, ja izkritušo zivju summa pārsniedz atlikumu līdz 101, gājiena rezultāti netiek ieskaitīti un spēlētājs paliek pie savas līdzšinējās punktu summas. Spēlētājs pats izvēlās, cik punktus viņam dos krabis, taču ir aizliegts krabi izmantot kā nulli - nemainīt savu rezultātu.

Punktu skaitīšana
Lasīt iepriekšējo rindkopu!

Spēļu vērtējums


Galda spēļu cienītājiem ar pieredzi noteikti varu ieteikt uzreiz sākt ar "Krabja" spēlēšanu - tā ir stratēģiski daudzveidīgāka un spēlētājam izaicinošāka spēle, kamēr cilvēkiem ar mazāku pieredzi vispirms ieteiktu apgūt "Sešpadsmit" pamatus un tikai tad pāriet pie "Krabja".

Lai labi spēlējas!