Taču tagad esmu mazliet iepazinies arī ar šīs literātes dzīvi citas ievērojamas latviešu literatūras personības Zentas Mauriņas skatījumā. Pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados Mauriņa vispār itin daudz pievērsās apcerējumiem un pētījumiem par literātiem: tāpat viņa rakstīja par Raini, Poruku, Dostojevski, Danti un Frici Bārdu. Taču grāmatā par Brigaderi ir vēl kāds būtisks elements - šis ir vienīgais no rakstniekiem veltītajiem darbiem, kura varone ir sieviete un līdz ar to arī Mauriņa uz Annas Brigaderes dzīvi un cīniņiem uz priekšā tajā raugās caur prizmu, ka daudzu durvju atvēršana sievietei tajos laikos bija daudz sarežģītāka kā vīrietim. Jāatzīmē, ka par Brigaderes privāto dzīvi Mauriņa prognozējami vēsta gana delikāti, tomēr no pateiktā itin daudz var saprast arī par nepateikto, secinot, ka cilvēku likteņi mēdz būt gaužām sarežģīti. Itin daudz Mauriņa pievēršas rakstnieces biogrāfijai, kas Brigaderes gadījumā itin cieši saaugusi ar viņas literāro darbību - ne velti līdzās pasaku lugām visvairāk latviešu tautas apziņā viņa ir iegājusi ar viņas bērnībai veltīto triloģiju, te kaut kādas paralēles varētu vilkt arī ar Vizmu Belševicu un "Billi", turklāt abas sievietes vienoja gan nākšana no trūcīgām aprindām, gan ilgstoša pašas neapmierinātība ar savu ārieni, tikai "Bille" kopumā ir daudz depresīvāks darbs, jo Dievam tajā īsti nav vietas, daba nav tas, ar ko saistās Grīziņkalns, bet filozofija, ka darbs dara laimīgu pasaulē pēc Aušvices un Gulaga īsti vairs nedarbojas.
Nevaru teikt, ka Mauriņa mani būtu pilnībā pārliecinājusi, ka Brigadere ir (kā šajā grāmatā tiek atkal un atkal uzsvērts) latviešu literatūras panteonā liekama vienā plauktā ar Raini, Poruku un Blaumani, bet esmu apņēmies dot viņai iespēju un no bibliotēkas paņēmis viņas vienīgo romānu - "Kvēlošā lokā", un tad nu vērtēšu, spēs tas mani pievērst brigadierismam vai nē. Katrā ziņā šo Zentas Mauriņas grāmatu rekomendēt kā lasāmvielu varu.