Bet reizēm gadās, ka saskaitāmo summa ir mazāka par... saskaitāmo summu. Proti, kopā šie trīs vīri stipri par daudz ir aizrāvušies ar hermētiskas laulības starp klasisko mūziku un rokmūziku izveidi, kas regulāri īpaši labus rezultātus nedeva.
"Brain Salad Surgery", cik man zināms, neskaitās viens no viņu labākajiem albūmiem, bet tas droši vien ir pietiekami tipisks šīs grupas ieraksts, lai varētu spriest arī puslīdz globāli. Šeit atrodas divas klasiskās mūzikas kompozīcijas progroka apdarē - Hjuberta Perija "Jerusalem" un Alberto Džinasteras 1.klavierkoncera 4.daļas apdare - "Toccata". Taču līdzās šiem diviem klasiskajai mūzikai piederīgajiem skaņdarbiem izvietojies 28 minūtes garais eposs "Karn Evil 9". Un tieši šis eposs (kura tematiskā puse gan, kā tas bieži raksturīgs progresīvajam rokam, ir salīdzinoši idiotiska) ir šī ieraksta galvenā saistošākā daļa (lai arī tā pēdējās desmit minūtēs Emersons bišķi aizraujas ar sintezatora izvarošanu, kas varētu būt nedaudz kaitinoši). Taču pirmās divdesmit minūtes ir vienkārši lieliskas - Leiks plēš vaļā kā tāds mācītājs, Palmers bungā kā traks, bet Emersons plosās pie sintezatoriem.
Vienlaikus ar "Still... you turn me on" ELP ir radījuši arī gluži vai popmūzikas balādi, bet "Benny the bouncer" varētu būt progresīvā roka un bugija krustojums (kaut ko tādu varētu iedomāties arī Toma Veitsa radītu, un es nekad nemēdzu bārstīties ar Veitsiskiem komplimentiem bez vajadzības). Tiesa, viens ir jāatzīst - šis ieraksts uz papīra izskatās daudz labāks nekā ausīs, proti, es spēju saskatīt tā plusus, spēju to novērtēt, bet gluži tāds, ka es to gribētu klausīties katru mīļu dienu, tas noteikti nav. Kaut kā šis trio mani nespēj padarīt par īstu savu sekotāju.