Přežít svůj život

Filmas ievadā tās režisors Jans Švankmajers atvainojas skatītājiem par to, ka tās uzņemšanas komandai bija beigusies nauda un viņiem nācās filmu uzņemt, izmantojot no papīra izgrieztas aktieru fotogrāfijas un tāpat arī vidi aizstāt ar fotogrāfijām, visu sasaistot kopā ar animāciju. Tāpat Švankmajers pavēsta, ka filma žanriski esot saucama par "psihoanalītisku komēdiju". Kāpēc psihoanalītisku? Tāpēc, ka viens no personāžiem ir psihoanalītiķis. Kas attiecas uz komēdiju, citēju pašu metru: "As for the comedy, I`m pretty sure you won`t find much to laugh at. Neither did we when we were shooting."
Lieki teikt, ka Švankmajers melo. Drusku tas atsauca prātā Larsa fon Trīra "The Boss of it all", kuras ievadā arī bija redzams režisors, kurš skatītājiem demonstrējamo filmu raksturoja kā vienkāršu un trulu komēdiju. Taču jāatzīst, ka Švankmajeram rotaļīgums sanāk daudz ticamāks nekā tomēr visai stīvajam fon Trīram, kura jokošanas spējas aprobežojas ar spēju pateikt, ka viņš saprot Hitleru.
Šī filma, kuras angliskais nosaukums ir "Surviving Life", nestāsta neko īpaši unikālu - galvenais varonis sapņos piedzīvo kaut ko daudz saistošāku par savu bezjēdzīgi garlaicīgo ikdienu (gulēšanas ainas viņa darba vietā ir patiešām episkas), satiek tur interesantu sievieti sarkanās drēbēs un vēlas allaž atgriezties sapnī, tā ka reālā dzīve viņam kļūst tikai par nepieciešamo saistvielu, lai viņš varētu sapņot. Tomēr kad viņš reālajā pasaulē sāk apmeklēt psihoanalītiķi, pamazām izrādās, ka viņa sapņu pasaule varētu nebūt tik vienkārša, kā viņam pašam šķiet. Kaut kas šajā filmā ir no Mišela Gondrī "The Science of Sleep", bet ne tikai. Filmā lietotā papīra animācija vairāk par visu atsauc prātā starpainas starp Monty Python skečiem, kas nav īpaši pārsteidzoši, zinot, ka Švankmajers bija viens no tiem māksliniekiem, no kā ietekmējās Terijs Giljems.
Par to, ka sevišķi daudz filmas laikā tu nesmiesies, Švankmajeram gan varētu būt taisnība - šī nekādi nav skaļās smiešanās komēdija, kopumā tā drīzāk ir saucama par šīzes filmu nekā par jebko citu, taču lai nu kurš, bet Švankmajers ļoti labi pieprot strādāt grūti pieradināmās kino tehnikās, un šī filma ir pierādījums tam, ka viņš joprojām ir lieliskā formā kā režisors - vienlaikus pietiekami novatoriska un arī savam radītājam tipiska. Nenoliedzami - tā nav filma, kuru tu varētu parādīt savai jaunajai draudzenei, jo Švankmajera pasaule kopumā ir visai neglīta. Bet - visādā ziņā ļoti spēcīga filma.
2011-12-07
8.5
comments powered by Disqus