Viens no galvenajiem Ūsikaupunki apskates objektiem ir Auto muzejs. "Pag, Auto muzejs pilsētā ar 15'000 iedzīvotāju?" tu man vaicāsi. "Bauskā arī ir auto muzejs, bet tur nav pat 10'000 cilvēku!" pretī došu es. "Ā, nu, labi. Ejam iešaut pa aliņam?" tu atbildēsi. "Vienu jau var!" es atbildēšu, un viss šis teksts aizies pilnīgā beztēmā.
Tomēr, kamēr vēl esam skaidrā, atgriezīsimies Ūsikaupunki mašīnu muzejā. Tāds tur patiešām ir, un kaut kādas līdzības ar tā Bauskas kolēģi vismaz no ārpuses var saskatīt. Proti, muzeja ēka ir angārs, un ekspozīcija nav grandiozi liela. Sākotnēji gan mēs vispār nesapratām, kāds ir tā darba laiks un kur ir ieeja, bet ar šo kaut kā galā tikām (lai arī uz izkārtnēm abās ēkas pusēs bija ziņots vienlaikus, ka darbu tas sāk desmitos un vienpadsmitos, kuri vēl nebija pienākuši). Iekšā tikām, šeit izrādījās, ka arī Esterei jau vajag biļeti (lai arī ar atlaidi), un varējām skatīties, ko tad šis muzejs piedāvā.
Būtiskākais gan izrādījās tas, ko tad nepiedāvāja - tā bija apsēšanās pie kādas mašīnas stūres. Jurģis ar asarām acīs un skaļiem kliedzieniem ziņoja, ka viņš grib sēdēt pie stūres, bet labākais, ko varējām viņam piedāvāt, bija pasažiera vieta Londonas taksometrā. Vispār jau mašīnas galīgi nav mana stihija, bet vienlaikus nenoliedzu, ka vecās mašīnās ir savs skaistums. Un, protams, bija stilīgi, ka viena no trim muzeja zālēm bija veltīta Saab'iem - pazīstu dažus cilvēkus, kuri šādu ekspozīciju ļoti pat novērtētu. Vienlaikus man lielā mērā interesantākas šķita dažādi miniatūri modelīši, atainojot skatus no filmām un pasakām. Par muzeju kā tādu es teiktu - nebija slikti, bet cenas/kvalitātes attiecība te nebija izcila.



Taču turpinājumā man izdevās muzeju pieredzi būtiski uzlabot (tiesa, vienatnē, jo ģimenei tas nebūtu šķitis saistoši). Nav noslēpums, ka man patīk šaubīgas kvalitātes joki, bieži - tādi, kas vairumam cilvēku nemaz nešķiet smieklīgi, un "Bonk" muzejs perfekti atbilda manai vērtību sistēmai. Tātad, ja tu gadījumā neesi dzirdējis par to, tad korporācija darbojas 52 valstīs, algojot ap 13'000 strādnieku. Korporācijas vēsture ir ap 150 gadus sena, kopš laikiem, kad Pērs Bonks rada dažādus pielietojumus Baltijas anšovu eļļai - sākot ar tās lietošanu zobratu eļļošanai un turpinot ar gardo dzērienu "Garum", kura narkotiskos efektus Krievzemē novērtēja visi - sākot ar mācītājiem un beidzot ar Ļeņinu. Vēlāk nāca Ūsikaupunki apgāde ar elektrību, izmantojot milzīgo no Peru ievesto "anšovetu" ražotu elektrību, ierīces attālinātai domu lasīšanai, pilnībā defunkcionētas ierīces, Kosmiskā terapija, dusmu enerģijas pārvēršana par "canned hate" kā iekurs grilliem, lokalizēti Melnie caurumi un tā tālāk un tā joprojām. Bonk muzejā tu vari aplūkot gan dažādas ierīces, ko ražo un ražojusi šī korporācija, gan materiālu fotogrāfiju un preses izvilkumu veidā, kas stāsta par šo dīvainā kārtā tik reti starptautiski piesaukto korporāciju. Un, ja tev vēl pēc ekskursijas pa muzeja telpām nav gana, vari turpat blakus pagrabā apmeklēt Bonk radītāja Pēra Bonka mauzoleju.



Ja gadījumā tas nekļuva skaidrs tāpat, tad, protams, tas viss ir joks un fantāzijas augļi - šis ir muzejs, kas ir veltīts izdomātai korporācijai, patiesībā tā ir vairāku mākslinieku (Alvar Gullichsen, Robert Stanley, Magnus Weckströn, Magnus Scharmanoff un Olli Lehtinen), kā arī inženiera-mehāniķa Henrik Helpiö darba rezultāts. Un viss muzeja saturs ir nācis drīzāk no Monty Python, nekā no reālās pasaules. Tieši tāpēc šis muzejs ir tik burvīgs, un vēl jaukāju to dara apstāklis, ka tā darbinieki, pildot gida funkcijas, tevi izvadā pa muzeja telpām, ar maksimāli nopietnu sejas izteiksmi stāstot pasakas par "Bonk" vēsturi un ne brīdi neļaujot tev sākt šaubīties par jebkā muzejā dzirdamā patiesumu. Kā jau teikts - tieši šāda stila humors man ļoti iet pie sirds, līdz ar to varu teikt, ka šis ir viens no labākajiem muzejiem, kādos man jebkad nācies paviesoties. Ja nu kas - Pēra Bonka mauzolejā neko daudz tu neredzēsi, jo Bonks gājis bojā mistiskā eksplozijā (kura bija vai nebija saistīta ar tā saukto Tunguskas fenomenu).

Kamēr es biju muzejā, Marina ar bērniem bija rotaļu laukumā. Tad satikāmies un devāmies uz Raumu. Sākotnēji es Raumu biju nolūkojis kā pilsētu, kuras tuvumā mums vajadzētu apmesties kempingā - kā nekā tās vecpilsēta ir iekļauta UNESCO Pasaules kultūras mantojuma sarakstā, šajā pilsētā es iepriekš nebiju bijis, un tā atrodas gana netālu no Turku. Taču šo ieceri sanāca atmest pēc iepazīšanās ar atsauksmēm par Raumas pievārtē esošo kempingu. Proti - vietas teltīm esot draņķīgas, trokšņains un ar ļoti bēdīgu virtuvi. Vieta esot laba, ja tu brauc ar kemperi, bet mēs nebraucām ar kemperi. Līdz ar to beigās par nakšņošanas vietu izvēlējāmies Ūsikaupunki kempingu, bet Raumu atstājām kā galamērķi dienas izbraucienam, ko apvienojām ar Jurģa diendusu ceļā uz pilsētu.
Lai arī nebijām te uz nakšņošanu, Raumu patiešām var atzīt par interesantāko pilsētu, ko šī ceļojuma laikā apmeklējām. Raumas vecpilsētu veido aptuveni 600 vēsturiskas koka ēkas, kuras gan nav dramatiski senas, jo pilsētu 17. gadsimtā nopostīja divi ugunsgrēki, taču pats apbūves ansamblis esot saglabājis līdzīgu formu, kāda tam bijusi vēl Viduslaikos. Pirmām kārtām mēs gan devāmies ieēst pusdienas, apmeklējot Marinas Internetā uzietu picēriju, kurai varam veltīt tikai tos labākos vārdus. Pēc tam devāmies nelielā ekskursijā pa vecpilsētu, ko interesantāku darīja krāmu tirgus. Kā izrādījās, bijām uztrāpījušies uz Raumas krāmu tirgus nedēļu - vecpilsētā dažādu māju pagalmos vietējie iedzīvotāji tirgoja visdažādākās lietas, kas pašiem vairs nebija vajadzīgas un reizēm - arī īpašus pašdarinātus nieciņus. Manā un Marinas izpratnē galvenā vērtība šiem tirdziņiem bija tajā, ka to dēļ daudzi pagalmi, kuri normālos apstākļos būtu slēgti, bija atvērti tādiem garāmgājējiem kā mēs, varējām tajos ielūkoties, apskatīties, ko tur tirgo un doties tālāk. Bērni, protams, vairāk interesējās par konkrētajām lietām, ko tur tirgoja, un reizēm nācās viņus pārliecināt, ka šo konkrēto krāmu mums tomēr nevajag. Īpaši foršs bija viens pagalms, kurā līdzās krāmu tirdziņam bija kaut kas pa vidu starp mākslas galeriju un miniatūru etnogrāfisku muzeju. Tur Jurģis pilnā nopietnībā mēģināja man iegalvot, ka mums vajagot senlaicīgu un ļoti smagnēju telefonu ar ripu.



Pastaigas ietvaros diezgan izteikti pazaudējām orientāciju telpā, jo telefoni mums bija izlādējušies un kad tu pa vienu pusi pagalmā ieej iekšā, pa citu izej ārā, skaidri saprast, no kuras puses tu atnāci, nav vienkārši. Vienu brīdi jau izteikti sākām iet nepareizajā virzienā, taču tad tālumā pamanījām baznīcu, no kuras puses bijām nākuši un, pārliecinājušies kārtējā krāmu tirgus malā izvietotajā kartē ar vietām, kur vēl kaut ko labu var dabūt, par izvēlētā virziena pareizību, uzņēmām kursu uz turieni.

Pēkšņi mūs uzrunāja kāda sieviete, skaidrā latviešu valodā: "Vai jūs runājat latviski? Tāds prieks dzirdēt latviešu valodu. Es jau 20 gadus dzīvoju Somijā!" Tā nu aprunājāmies ar kundzi, kura Rīgā nav bijusi jau sen, taču kurai ir skaidrs viedoklis par to, kas Latvijā notiek. Proti - ka viss ir slikti un ka viņai nav skaidrs, kā tur vispār kāds vēl var dzīvot (perfekta lieta, ko teikt no turienes atbraukušiem cilvēkiem!). Marina vēl izmeta papildu āķi ar tekstu - ka tagad iebraucis diezgan daudz ukraiņu, un dabūja pretī (gaidīto), ka viņai, tai kundzei, tos ukraiņus bez maksas nevajagot. Kamēr viņas pašas mammai ir 400 eiro pensijai, Latvijas valsts vēl atļaujas kaut ko maksāt ukraiņiem. Nu, jā, sausais atlikums šai sarunai bija tāds, ka ar kontaktinformāciju neapmainījāmies. Kopumā, protams, bēdīgi šādu pasaules uzskatu klausīties no cilvēka, kas, cik var saprast, Somijā ieguvis labu izglītību, strādā labi atalgotu darbu, bet uzskata, ka palīdzēt kara bēgļiem - tā ir bezjēdzīga nodarbe.
Pēc atvadīšanās no tautietes, turpinājām ceļu uz auto, ko arī sekmīgi sasniedzām, vienīgi emocijas par šo tikšanos bija mazliet uzkāpinātas, un es pat teiktu, ka tās vēl joprojām nav pilnībā mani atlaidušas. Bet tas nemazina lietas būtību, ka Rauma ir ļoti simpātiska pilsēta, kuru noteikti ir vērts apmeklēt. Staro citu, Raumas hokeja komandā "Lukko" spēlējuši vairāki Latvijas hokejisti: Leonīds Tambijevs, Aigars Cipruss, Atvars Tribuncovs, Aleksejs Širokovs un Jānis Sprukts. Tiesa, Latvijas izlases rekordists Tambijevs sevi atklājis kā simtprocentīgu vatņiku un, cik saprotu, Širokovs arī ir tās pašas operas dalībnieks. Šaubos, ka tas liek izdarīt jebkādus secinājumus par Raumas ietekmi uz cilvēku psihi, šie fakti tikai tā - vēsturei.
Būtisks iemesls, kāpēc Rauma mums patika - tās vecpilsēta izskatās īsta un dzīva, nevis ir tikai smuki sakopta tūristiska paradīze bez vietējiem iedzīvotājiem un vietējas dzīves (kā mākslīgas vecpilsētas piemērs allaž nāk prātā Dubrovniki Horvātijā - ļoti smuka pilsēta, bet absolūti nedzīva).
Braucām atpakaļ uz Ūsikaupunki un uz kempingu. Estere izteica vēlmi vēl vienu reizi izbraukt ar kajaku, bet šoreiz mana atbilde bija Nē - šajā dienā jau tāpat bija pieredzēts gana daudz, šai reizei pietiks. Gājām gulēt, nākamajā dienā bija paredzēts doties tālāk.
Viens no patīkamajiem bonusiem Ūsikaupunki kempingā bija tā cenā iekļautā rīta sauna. Nekad iepriekš gan nebiju dzirdējis, ka kāds pirtī ietu no rīta, bet, kā izrādās, Somijā pastāv arī rīta saunas kultūra (lai arī tā nav super izplatīta), un man noteikti šķita saistoši izmēģināt arī šādu lietu. Jau iepriekšējā rītā biju mēģinājis pielauzt Marinu, lai viņa aiziet uz pirti (sievietēm tā bija no astoņiem līdz pusdesmitiem, vīriešiem - no pusdesmitiem līdz vienpadsmitiem), bet viņa atteicās. Piedāvāju vēlreiz otrajā rītā, sākotnēji šķita, ka Marina tiešām būs gatava, bet beigās viņa, protams, izdomāja atrunu, kāpēc viņa nekādā ziņā uz pirti neies. Nu, neko, gāju tad es, jo man vajadzības meklēt atrunas nebija.
Vispār jau jāsaka - sauna kā sauna, nekā unikāla šajā pieredzē nebija, lai arī patiešām pirtošanās no rīta šķita tāda mazliet dīvaina padarīšana, bet mazums, ko cilvēki mēdz darīt. Sākotnēji man kompāniju sastādīja kāds somu vīrs ar dēliem aptuveni mūsu bērnu vecumā, tad pievienojās vēl viens ar meitu, un beigās vēl viens bezbērnu vīrietis. Sākotnēji šie visi savā starpā runāja somu valodā, līdz kāds no viņiem uzdeva jautājumu somiski man, noskaidrojot, ka es viņu valodu nesaprotu. Somijā vispār esmu novērojis, ka vietējie parasti pieņem, ka esmu, ja ne gluži soms, tad vismaz somiski runājošs. Papļāpājām tad mazliet angliski, šī bija tā retā reize, kad kāds, izdzirdis, ka esmu no Latvijas, varēja teikt: "O, jūsējie šogad hokejā izcīnīja medaļas!" Pat Zviedrijā, manuprāt, būtu mazticami uztrāpīties uz kādu, kas tik rūpīgi seko hokejam, lai zinātu par Latvijas sasniegumiem, bet Somija tomēr ir gan par hokeju fanojoša zeme, gan ne tik ļoti panākumiem pārsātināta, ka tur vietējie var kaut ko zināt pat par Latvijas ledushokeju. Divas reizes nopirtojos, divreiz atvēsinājos jūrā, un tad devos atpakaļ pie ģimenes.
Nepatīkamais pārsteigums bija, ka pirtošanās man beidzās ar iesnām, kuras patiesībā sākās gandrīz uzreiz pēc iznākšanas no pirts. Protams, varbūt es nepietiekami sasildījos pēc otrās peldes vai var atrast vēl kādus skaidrojumus tam, kālab sanāca tieši šāda notikumu hronoloģija, bet fakti bija tādi, ka pirtī es iegāju pilnīgi vesels, bet no tās iznācu drīzāk slims, un dienas gaitā mana kondīcija tikai pasliktinājās. Loģiskāk gan, protams, būtu pieņemt, ka Jurģa saaukstēšanās (viņš bija slimts jau trešo dienu) mani bija saķērusi jau iepriekš, bet pirtošanās no kaut kā izcēla virspusē.
Atstājuši kempingu, devāmies virzienā uz Nāntali (vēl vienu Somijas pilsētu, kuras vārds zināms tikai retajam). Tajā mēs ieradāmies tik agri (ceļā aizgāja aptuveni stunda - pusotra), ka sākotnēji šķita, ka doties uz jaunu kempingu vēl būs par agru, vajadzētu vispirms sameklēt vietu, kur paēst. Marina atkal jau bija noskatījusi picēriju, taču šeit mūs pirmo un pēdējo reizi ceļojuma laikā piemeklēja sarežģījumi atrast stāvvietu. Beidzot pie tādas tikām, gribējām jau doties prom no auto, kad kāda kundze no citas mašīnas pie mums vērsās bargā somu valodā. Paskaidroju, ka viņu nesaprotu, viņa vēlreiz kaut ko pateica somiski. Vēlreiz pateicu, ka nezinu somu valodu, viņa atkal turpināja runāt somiski. Beidzot pēc manas trešās replikas viņa pārgāja uz angļu valodu, lai pavēstītu, ka šī ir slimnīcas stāvvieta un tā ir "for sick people" un lai mēs vācamies no turienes prom. Nekādu skaidru zīmju par šo tēmu gan nebija, tik vien kā info, ka mašīnu te var atstāt ne ilgāk kā uz divām stundām, tomēr izvēlējāmies ar sirdīgo kundzi nestrīdēties, un braucām vien prom. Uz kurieni? Uz kempingu. Kā izrādījās, Nāntali ar stāvvietām situācija nav spožākā - tā kā pilsētā atrodas Muminzeme, kura piesaista vairāk tūristu nekā pilsētas infrastruktūra spēj normāli pamest, tad šeit par stāvvietām kāš itin labu naudu. Taču, ja tu atstāj auto kempingā, vismaz par šo lietu vari nedomāt.
Tad nu aizbraucām uz kempingu, uzslējām tur teltis (uz kraujas malas, lejā bija futbola laukums), un devāmies nelielā pastaigā uz pilsētu ar mērķi tur ieēst pusdienas picērijā, kura atradās pavisam tuvu no slimnīcas, bet faktiski nebūt ne tālu arī no mūsu kempinga. Bērni sacentās čiekuru spārdīšanā lejā no kalna, un tā nu mēs ienācām Nāntali centrā. Picērija bija visnotaļ smalka no izskata, bet cenās - tieši tāda pati kā divas iepriekšējās, ieskaitot turku "pizza-kebab". Gardi paēdām, un tad vēl mazliet apskatījām, ko tad piedāvā Nāntali. Kā izrādījās, pilsētā jau sākās Unikeonpäivä (par to detalizētāk stāstīšu nākamajā rītā), un uz katra stūra tur tirgo dažādas ar muminiem saistītas lietas. Izrādījās, ka daļu no tām uz atlaidēm - pat par saprātīgām cenām. Marina šo to noskatīja, es (kā jau parasti) - nē. Aizgājām līdz ostai, tad gar kaut ko līdzīgu Brīvdabas muzejam devāmies atpakaļ virzienā uz kempingu. Kā jau allaž, mūsu pastaiga nebija sevišķi gara, bērni vēl padzīvojās visnotaļ stilīgā rotaļu laukumā, kas atradās pie ēkas, kuras funkcijas mēs nespējām saprast. Tad atgriezāmies kempingā, apmetāmies uz segas pie telts, pavērojām futbola treniņu, kaut ko uzēdām, un tā šī diena visai rāmi noslēdzās. Bet nākamā sākās ar to, kā dēļ mēs vispār te bijām ieradušies.



Proti, pilsētas Nāntali vārdu pirmo reizi es noteikti ieraudzīju Moominworld jeb Muminzemes izklaižu parka aprakstā, taču doties uz šo pilsētu mani mudināja kaut kas pavisam cits, daudz vairāk atbilstošs manai savdabīgajai humora gaumei. Proti, uzzināju, ka mums ir visas iespējas apmeklēt vienu no gada svarīgākajiem notikumiem šajā pilsētā - Miegamiču diena. 27. jūlijs visā Somijā ir Nacionālā Miegamiču diena jeb Unikeonpäivä, bet tieši Nāntali šī tradīcija izpaužas visspožāk. Ignorējot to, ir vai tai apakšā reliģiski motīvi (mūsdienās - īsti nē), šīs dienas doma ir sekojoša: tev nebūs ilgi gulēt, bet ja tu tomēr aizgulēsies, tuvinieki parūpēsies par kvalitatīvu pamošanos. Atbilstoši priekšrakstiem, maigā metode, kā pamodināt savas ģiemnes guļavu, ir uzliet viņam virsū spaini ūdens (nez, kā pēc tam izžāvēt matraci?), bet spēcīgā - izpeldināt viņu tuvākajā ūdenstilpē. Un Nāntali tradīcija ir tāda, ka šīs dienas rītā kādu īpaši izvēlētu pilsētas iedzīvotāju (vai - cilvēku, kas patlaban ir pilsētā) svinīgi ielidina jūrā pilsētas ostas teritorijā. Skaidrs, ka es gribēju kļūt par šāda pasākuma liecinieku.
Vienīgais mīnuss - kā jau iepriekš ziņots, kopš iepriekšējā rīta pirts apmeklējuma nejutos sevišķi labi. Bet - ja jau ceremonija jāapmeklē, tad tā jāapmeklē, plus vēl cerēju ar rīta skrējiena palīdzību padarīt sevi atkal veselāku (tas reizēm nostrādā, reizēm dod pilnīgi pretēju efektu). Lai nebūtu pārāk daudz jādomā, turklāt pilsētu jau tāpat vairāk vai mazāk bijām apskatījuī, izlēmu dažus pirmos kilometrus izskriet tepat pa stadionu - ja jau tu stadionu vari redzēt no savas telts, un iekļūšana tā teritorijā ir gaužām vienkārša, kālab gan lai neizmantotu tā skrejceļus? Tā arī izdarīju, veicu desmit apļus pa stadionu un tad posos pilsētas virzienā. Būtiskais - līdz septiņiem man vajadzēja pie ostas, kur bija jānotiek svinīgajai ceremonijai. Diemžēl nebiju painteresējies par pasākumiem vēl detalizētāk, tad būtu uzzinājis, ka sešos no rīta turpat tuvējā parkā notiek skrējiens (nesapratu, cik ļoti nopietni tas funkcionēja kā sacensības, katrā ziņā es biju ieradies uzreiz pēc tā beigām, līdz ar to vēl redzēju cilvēkus ar numuriem, bet viņi atsildījās, nevis gatavojās skriet). Ar svinīgo pasākumu tikām izrādījās, ka septiņos nevis met to personāžu jūrā, bet tikai sākas svinīgais gājiens - pidžamās un naktskreklos tērpti vietējie iedzīvotāji iet pa Nāntali ielām, šķindina katlus un pannas, taisot troksni, lai neviens nepaliktu guļam. Diemžēl nekā skandināma man nebija, bet līdzi gājienam devos. Tā beigās gan tāpat uzreiz nekas nenotika, izņemot to, ka sāka spēlēt orķestris. Pati lidināšana jūrā bija gaidāma tikai astoņos, kas nozīmēja, ka man sanāca diezgan atdzist, pēc skriešanas dirnot ūdens malā. Lai tik traki nebūtu, vēl mazliet paskrēju, bet rezultātā sanāca tā, ka te es uzkarsu, te atdzisu - nekā veselīga tajā noteikti nebija.




