Par Mežaparkā notikušo festivālu "Ecosystemic" biju dzirdējis galvenokārt no DJ Krankenwagen ierakstiem Cakerberga tīklā. Teikt, ka šim pasākumam bija pārdomāta reklāmas kampaņa, nudien nevar, ne velti visi cilvēki (ārpus "Darba rezervju" čata), kuriem dienās pirms pasākuma teicām par saviem plāniem turp doties, atbildēja: "O, interesanti, neko par tādu nebiju dzirdējis!" Festivāla ieejas biļete pēc aktuālajiem standartiem droši vien vairs neskaitās dārga (viena diena - četrdesmit eiro, divas - sešdesmit pieci). Jā, viss ir kļuvis sasodīti dārgs, tāda ir realitāte. Cita lieta, ka "Ecosystem" muzikālais piedāvājums un arī pasākuma koncepts (ar to pašu "eco" vārdā) nav īsti piemērots plašākajām skatītāju masām, īpaši tādām, kuras viegli šķiras no naudas. Lai arī festivāls notika Dziesmusvētku estrādē, grupas, kas tur spēlēja, tēmē uz alternatīvām subkultūrā (dažādu veidu dīvaiņiem un frīkiem), nevis uz populāro jaunieti. No vietējiem māksliniekiem vienīgā grupa, ko var saukt par populāru, bija "Dzelzs vilks", kamēr visādi "JUUK", "Nielslens Lielsliens", "Nova koma" un tā tālāk - tie ir vārdi, kas droši vien pat "Radio 5" klausītājiem neko neizsaka (un anekdotisks piemērs - pērn devu Ziemassvētku viktorīnā kolēģiem atpazīt dziesmas no NABAs latviešu mūzikas topa, un novērojumi bija tieši tādi, kā biju gaidījis).
Kāpēc tāds garš ievads? Lai atbildētu uz jautājumu: "Kāpēc tur bija tik maz cilvēku?" Es gan nebiju klāt ceturtdienas vakarā, kad viņu bija vēl mazāk - ar Marinu vienojāmies, ka viņa ies ceturtdien (jo tur bija vairāk grupu, ko viņa gribēja redzēt), bet es piektdienā - jo tā bija atlikusī diena. Ņemt līdzi bērnus uz koncertiem motivācijas nebija - un labi, ka tā, ceturtdien vēl bonusā bija krimināls laiks. Idejiski, protams, divatā būtu foršāk, bet esam gana patstāvīgas būtnes, lai arī vienatnē varētu pavadīt laiku (tai skaitā - atpūšoties no bērniem). Paziņu sevišķi daudz tur nebija, bet arī tas nekas - ja pasākums ir labs, tad kompānija nav nepieciešama, un kopumā varu teikt, ka tas tāds noteikti bija.
Ierados festivāla teritorijā mazliet pirms sešiem. Jā, es būtu gribējis redzēt spēlējam "Dzeltenos pastniekus", bet viņi uzstāšanos sāka jau četros un, lai arī virpa, pie kuras strādāju, ir gana fleksibla darba stundu ziņā, tieši piektdienā jau kaut kur ap trijiem notīties no darba ir visgrūtāk (ja četros ir nedēļu noslēdzošā sapulce), līdz ar to samierinājos ar to, ka man festivāls sāksies ar grupas "Nova koma" uzstāšanos.
Par šo grupu patiesībā nezināju neko - kas tikai apliecina to, ka pašmāju mūzikā ir daudz vairāk pērļu, nekā pieejamas acij un ausij parastajai. Kā izrādās, šī grupa pastāv jau desmit gadus, vienā no saviem albumiem sadarbojušies ar "Edavārdi" (kurš gan ir uzskatāms par pietiekami atpazīstamu), un, kā izlasīju rakstā, kas veltīts viņu desmit gadu jubilejai, regulāri "Nova koma" koncertu apmeklētāji un līdz ar to cienītāji ir grupas "DJ Krankenwagen" dalībnieki, un tas, savukārt, ir kolektīvs, kas man ļoti patīk. "Nova koma" spēlē atraktīvu garāžroku, tāds kopumā pozitīvs melodisks kolektīvs ar atraktīvu līderi Mārtiņu Vilnīti. Koncerta foršākā daļa bija negaidītais gājiens - pa vidu grupas populārākajai dziesmai "Marcipāns" bija iestarpinājums no JUUK "Balādes par tumsas mazgātājājiem", melodiskā līdzība starp šiem skaņdarbiem ir izteikta, un Vilnītis var dziedāt līdzīgā manierē kā Oskars Jansons. Zinot to, ka nākamais koncerts šajā festivālā bija tieši JUUK izpildījumā, šis bija riktīgi feins gājiens. Tagad droši varu teikt, ka manā pleilistē vairākas "Nova koma" dziesmas noteikti iemājos.

Tad nāca "JUUK". Ar šo Edgara Šubrovska kolektīvu (ok, šī nav grupa, kur viņš neapstrīdams līderis, jo šī tomēr ir kopdarbība ar Oskaru Jansonu un Sniedzi Prauliņu) manas attiecības ir sarežģītas - un ne vienmēr viņu koncerti manī ir raisījuši sajūsmu. Šīs grupas formāts ir tāds, ka tā ne vienmēr visur iederas, un iespaidi par viņu uzstāšanos mēdz būt atkarīgi no dažādiem ārējiem apstākļiem. Līdz ar to arī šajā reizē man bija drusku skepse par to, kā būs. Bet bija ļoti pat labi. Pirmkārt, šajā reizē bija, kā to arī pats Šubrovskis uzsvēra, festivālu setliste, vairāk dzīvelīgi, mazāk apcerīgi, ar visādām dziesmām par iedzeršanu, sūdiem, kam vairāk nevajadzētu nākt, sikspārņiem un tā tālāk. Otrs, bija atkal pārsteigums - uz vienu dziesmu grupai pievienojās "Nova komas" solists. Nē - tā nebija "Balāde par tumsas mazgātājiem", bet gan "Bērnības milicijas" klasiskā "Pasaule ir neērta vieta", kuru Šubrovskis pat nosauca par tautasdziesmu. Smaids manā sejā, un viens no labākajiem JUUK koncertiem, kādos nācies būt. Festivāls iesācies lieliski!

Ne tik aizraujošs man personīgi bija nākamais izpildītājs - austriešu grupa "Harakiri for the Sky". Grupa skaitās piederīga post-black metal stilam, un jāsaka - tas diez vai kļūs par vienu no man tuvākajiem metāla paveidiem. Nelielos daudzumos nebūtu ne vainas, bet koncerta garumā (lai arī tas ilga vien stundu) jau paspēju nogurt no vienveidīgā growl vokāla, visas dziesmas šķita vairāk vai mazāk vienādas. Jā, čaļiem daudz enerģijas un šķita, ka viņi godam cenšas, bet droši vien neesmu īsti mērķauditorija, līdz ar to viņu uzstāšanās laiku gan apvienoju ar ēšanu, gan arī no pēdējām dziesmām aizdevos prom, lai ieņemtu vietu teltī, kur bija gaidāma teātra izrāde. Tīri muzikālajai vakara daudzveidībai "Harakiri for the Sky" droši vien nāca par labu, un metālisti publikas vidū gan jau bija priecīgi, bet šo grupu gan droši varu teikt, ka mājas apstākļos ārpus šī apraksta tapšanas neklausīšos (lai gan patiesībā ierakstā viņi šķiet drusku interesantāki nekā koncertā).
Tad, savukārt, sekoja vakara pārsteidzošākā daļa: teātra performance "Dažreiz traks Dievs". Kā izrādās, tai pamatā (nezinu gan - cik lielā) ir tāda paša nosaukuma grāmata un šis citāts:
"Dažreiz traks Dievs
sēžas pie galda.
Viņš ir neveikls un nezina,
Kā lietot porcelānu
un dakšiņu,
sinepes un sudrablietas..."
/Tom Hirons/ (Kārļa Vērdiņa atdzejojumā)